Harjoittelija Annabellan tarina jatkuu!

Hei kaikille,

harkkari Annabella Hongkongista taas täällä! Harjoitteluni on nyt yli puolen välin, ja opittu on paljon. Kun harjoitteluni alkoi elokuussa, ensimmäinen tehtäväni oli jatkaa edellisen harjoittelijan työtä Olvin ja Helsinki Distilling Companyn (HDCO) tuotteiden näkyvyyden sekä myynnin edistämiseksi. Tämänkertainen blogitekstini keskittyy esittelemään, minkälaisia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille Hongkongissa on.

Myynninedistämistehtäväni lisäksi olen päässyt vierailemaan useaan otteeseen KONEen toimistolla. Kuvassa hallituksen kokous sekä GirlsTakeover tapahtuma, jonka järjestimme KONEen toimistolla lokakuussa.

Vasta nyt ymmärsin, että paikallisten hongkonglaisten tapa kommunikoida (myös liike-elämässä) eroaa suuresti meistä suomalaisista ja eurooppalaisista. Aluksi paikallisten yritysten kontaktoiminen tuntui minusta todella turhauttavalta, sillä monet yritykset, jotka aiemmin olivat ilmaisseet kiinnostuksensa Olvin ja HDCO:n tuotteisiin, eivät enää vastanneetkaan mitään. Tyypillisesti paikallisilla kestää melko kauan vastata, tai vaihtoehtoisesti he jättävät kokonaan vastaamatta. He myös työskentelevät todella myöhään. Täällä on täysin normaalia se, että työsähköposteja ja tekstiviestejä satelee vielä kello yhdeksän jälkeen illalla, joskus jopa keskiyön jälkeenkin.

Kun lopulta onnistuin tavoittamaan Olvin ja HDCO:n tuotteista kiinnostuneet yritykset, seuraava ongelma nousi esiin nopeasti. Ymmärrettävästi tuotteita olisi pitänyt päästä maistamaan, ennen kuin tilausta uskallettiin tehdä. Toimistolla kyllä oli jäljellä keväällä saatuja näytteitä, mutta ei riittävästi kaikille.

Lyhyesti sanottuna koen, että suomalaisilla yrityksillä ja tuotteilla voisi olla täällä kysyntää, mutta tuotteiden saanti tai tuonti tänne Hongkongiin tuntuu vaikealta. Yksi suurimmista syistä tähän on se, että tuotteiden vähimmäistilausmäärä eli minimum order quantity (MOQ) on yleensä liian suuri. Koska tuotteiden lähetys maksaa suomalaisille yrityksille paljon, on heidän siksi pidettävä myös MOQ melko suurena. Paikallisethan ovat yleisesti ottaen kiinnostuneita suomalaisista ja Suomesta, joten kunhan tuotteita vaan saisi tänne, hyvällä markkinoinnilla ne myös menisivät kaupaksi. Hienona esimerkkinä toimii muun muassa Marimekko sekä Muumi, joiden tuotteita näkyy täällä joka paikassa.

Tällä viikolla meillä alkavat monet suomalaiset joulumarkkinat, joilla on useita suomalaisia yrityksiä mukana myymässä tuotteitaan. Markkinat ovat hyvä paikka testata, kuinka hyvin suomalaiset tuotteet oikeasti kiinnostavat muiden eurooppalaisten sekä paikallisten tuotteiden rinnalla.

BMW iSpace Sustainable Private Tour -tapahtumassa tutustuin BMW:n Showroomissa heidän uusiin sähköautoihinsa.

Guest User