Katse Yhdysvaltoihin - Amerikan markkinamahdollisuudet Suomen edustustojen päälliköiden näkökulmasta
Kirjoittanut Nur Nybom ja Miisa Kreander, Keskuskauppakamari
Team Finlandin Päälliköt lavalla-tapahtumassa Helsingissä 30. tammikuuta pureuduttiin Yhdysvaltojen markkinoiden haasteisiin ja mahdollisuuksiin suomalaisyrityksille. Puhujina olivat Mikko Hautala, Suomen Yhdysvaltojen suurlähettiläs, Okko-Pekka Salmimies, Los Angelesin konsulaatin johtaja, Jarmo Sareva, New Yorkin konsulaatin johtaja sekä Petri Haahti, Senior Director, Region North America, Business Finland.
Yhdysvallat on markkinana vertaansa vailla, ja sieltä löytyy paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia suomalaisille pk-yrityksille. Yhdysvaltojen merkitys Suomen kansainväliselle kaupankäynnille on korostunut Venäjä-kaupan tyrehdyttyä ja geopoliittisten riskien kasvaessa idässä. Suomen on muutenkin levennettävä viennin hartioita, eli eri vientikohteiden määrää tulisi kasvattaa. Katseet tulisikin nyt suunnata Atlantin toiselle puolelle, missä kiinnostus Suomea kohtaan on kasvanut NATO-prosessin myötä. Keskustelutilaisuudessa esille nousivat erityisesti kaksi aluetta, joissa kysyntää suomalaiselle osaamiselle löytyy: Kalifornian osavaltio länsirannikolla sekä New York itärannikolla.
Kaliforniassa kysyntää riittää erityisesti vihreän- ja digisiirtymän osaajille sekä teknologiayrityksille. Tätä tukee myös Kalifornian hallinon progressiivinen asenne kehittää osavaltion kaupunkeja lähemmäs ”Smart City” -konseptia. Los Angelesissa tällä hetkellä käsiteltävä Green New Deal -hanke tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja osaajille. Kaliforniassa ollaan tämän hankkeen myötä investoimassa julkisen liikenteen parantamiseen, mikä tarjoaa suomalaisyrityksille mahdollisuuden myydä osaamistaan. Kolmas varteenotettava ala on peli- ja viihdeteollisuus. Alalla on kasvavat markkinat Yhdysvalloissa ja markkinat ovat jo nyt suuret, n. 190 miljoonaa kuluttajaa. Tähän lukeutuva audiovisuaalisuuden ala tarjoaa myös mahdollisuuden suomalaisille osaajille. Kaliforniassa sijaitsevat myös monet maailman arvostetuimmista yliopistoista, minkä vuoksi osaavaa työvoimaa olisi saatavilla, varsinkin teknologian parissa.
New Yorkissa toimintaympäristö on erilainen verrattuna Kaliforniaan, ja yritysten välinen kilpailu on kovaa. Osavaltio tarjoaa kuitenkin myös paljon mahdollisuuksia, eikä siellä menestyminen ole mahdotonta. New Yorkissa menestyminen avaa myös portit muualle Yhdysvaltoihin ja muualle maailmaan. New York on hyvin pitkälle teknologisesti kehittynyt kaupunki, joten sielläkin riittää kysyntää teknologiayrityksille. Teknologian lisäksi isoja aloja New Yorkissa ovat kulttuuri, muoti ja brändit. Markkina-alueena New York on myös todella suuri: asukasluku on 60 prosenttia Yhdysvaltojen väkiluvusta. New York on myös loistava paikka verkostoitua, sillä suurkaupunkialueelle on sijoittunut valtaosa Fortune 500 -yritysten pääkonttoreista. Pelkästään suurkaupunkialueelle ei kuitenkaan tarvitse keskittyä. Pikkukaupunkialueet, kuten Knoxville, voivat myös tarjota hyvän kasvualustan suomalaisille yrityksille ennen siirtymistä suurkaupunkialeen markkinoille.
New Yorkin ja Kalifornian lisäksi erityisesti Mainessa, Minnesotassa, Michiganissa, Washington Statessa, Coloradossa sekä Texasissa on hyvät edellytykset suomalaisille yrityksille laajentaa toimintaansa. Yhdysvaltoihin laajentavien yritysten on myös syytä muistaa, että maata ei kannata tarkastella yhtenä kokonaisuutena, vaan osavaltioittain. Osavaltiot eroavat toisistaan regulaation, verotuksen, markkina-alueen sekä kuluttajakunnan osalta. Kun pohtii laajentumista, kannattaa valita osavaltio tarkkaan yrityksen tarpeiden ja prioriteettien pohjalta.
Yritysten on myös hyvä olla tietoisia amerikkalaisen kuluttajakulttuurin erilaisuudesta Suomeen ja Eurooppaan verrattuna. Yhdysvalloissa menestyvät ne yritykset, jotka tekevät kuluttamisprosessin mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi. Yritysten kannattaa miettiä kuluttajan näkökulmasta kaikki valmiiksi ja varmistaa, että ostoprosessi on nopea ja vaivaton. Yhdysvallat on myös hyvin kuluttajavetoinen markkina-alue. Perinteisten suomalaisten teollisuusalojen lisäksi Yhdysvalloissa on siis tarvetta myös uusille, kulutuspuolen yrityksille. Esimerkiksi suomalaisilla elintarvikevalmistajilla on paljon mahdollisuuksia Yhdysvaltojen markkinoilla.
Yhteistyö muiden suomalaisten ja pohjoismaalaisten kanssa on tärkeää yrityksen laajentaessa Yhdysvaltoihin. Siellä toimiviin suomalaisiin ja pohjoismaalaisiin yrityksiin sekä paikallisiin Suomen konsulaatteihin kannattaa siis rohkeasti ottaa yhteyttä. Markkinan entuudestaan tuntevilla toimijoilla on todennäköisesti paljon arvokasta tietoa, jonka avulla voi välttää samoja virheitä sekä edistää markkinoille siirtymisen kustannustehokkuutta. Ainakin osavaltion regulaatioon, verotukseen ja potentiaalisten yhteistyökumppaneiden valintaan kannattaa kiinnittää huomiota, samoin muiden yritysten toimesta hyväksi todettuihin asianajotoimistoihin. Yhdysvalloissa markkinat ovat tarpeeksi suuret kaikille siellä toimiville suomalaisyrityksille. Yritysten välistä tiedonvaihtoa ei siis vältetä kilpailuaseman menettämisen pelossa, vaan apua on tarjolla sitä kysyvälle. Tällainen tiedonvaihto edesauttaa myös suomalaisen kansainvälisen kaupan kasvua.
Business Finland julkaisee Market Opportunities -nettisivulla suomalaisille yrityksille ajankohtaisia ja konkreettisia markkinamahdollisuuksia Yhdysvalloissa lisätäkseen suomalaisten yritysten tietoisuutta alueen mahdollisuuksista. Listauksen Yhdysvaltojen markkinamahdollisuuksista löydät tästä: Explore Market Opportunities - Market Opportunities